DKK 1.250,00 Ekskl. kortgebyr

360 grader om den gode plejefamilieanbringelse

08.09.2015 kl. 09:00 , Kolding
Køb billet

Billetsalget er slut

 

DKK 1.250,00 Ekskl. kortgebyr

Hvilke faktorer støtter den gode anbringelse? Hvordan føles det at være plejebarn? Hvad betyder menneskesynet for relationen? Og hvad gør man, hvis sammenbruddet truer? – Når et barn anbringes uden for hjemmet, er det – uanset, hvor rigtigt, det er oftest traumatiserende. Men kan en anbringelse blive en positiv oplevelse for familien, trods alt?

Dette kursus sætter fokus på alle facetter af den gode anbringelse og giver dig inspiration til, hvordan du skaber et godt samarbejde mellem familien, barnet, kommunen og anbringelsesstedet. Uanset om der er tale om tvang eller frivillig anbringelse. Du får inspiration til, gennem dialog, at kommunikere bedre og skabe tillid og tryghed i en situation, som i forvejen er svær. Kurset er et 360 graders kursus, hvor vi kommer hele vejen rundt om anbringelsen.

På kurset vil du møde livseksperter, der detaljeret og usødet giver dig deres personlige oplevelse af det at være anbragt. Du får mulighed for at stille spørgsmål og møde dem i en ligeværdig dialog, hvor der er plads til både diskussion om konkrete situationer og refleksioner over, hvad der kunne gøres bedre. Livsfortællingerne underbygges af forskning og fakta, ligesom du vil blive præsenteret for en række supplerende kortfilm.

Som Linette Westergaard Jørgensen, leder af Familieplejen på Bornholm, siger efter en dag på kurset: ”Det er en dag, hvor teori og praksis går op i en højere enhed, og hvor du, for en tid, glemmer tid og sted, og kommer bagom udsatte børns oplevelse af samfundets håndtering af omsorgssvigt fra voksne. Hvis du arbejder med udsatte børn og unge kan jeg varmt anbefale en tur med Huset Zornigs 360 grader om den gode anbringelse i plejefamilie.”


Indhold på kurset

1. Forstå den udsatte familie

Hvilke karakteristika er der for den udsatte families miljø?

Hvordan reagerer et barn, der er blevet fysisk, psykisk eller seksuelt misbrugt?

Hvad skal der til for at skabe en mønsterbryder, og hvor bevæger vi os hen samfundsmæssigt i disse tider?

2. Barnets oplevelse af at være anbragt

Livseksperter – voksne, der selv har været anbragt som børn - fortæller om deres egen oplevelse af det at være anbragt, om det gode og det svære, det de profiterede af, og det der bare blev endnu et svigt i rækken.

Hvad er det, der virker, ifølge plejebørnene selv?

3. Om at skabe den gode relation

Når filmen knækker – en plejemors nedsmeltning. Menneskesyn - det heliotropiske menneske. At forstå de biologiske forældre - også når de opfører sig uforståeligt - og om at holde af dem på trods.

4. Forståelsen af, hvad barnet går igennem

Hvad er forskellen på børneperspektiv og barnets perspektiv? Her taler vi i børnehøjde, hvor vi også ser på nogle af de træk, vi voksne umiddelbart ikke bryder os om, men som kan være livsvigtige strategier for barnet. Lidt kækt kunne man sige, at denne del af kurset handler om at holde af og mestre, når barnet overtræder de syv dødssynder.

Kan man tage værktøjer fra projektledelsesdiciplinen ind i plejefamilien og tænke barnet som projekt - en alliance mellem plejefamilien og barnet? Her vil du opleve en kort gennemgang af den nødvendige projektledelse med interessent- og risikoanalyse, milepæle, handleplanmål og belønning. Du bliver også her undervist i, hvordan du kan støtte din plejebarn i at få opfyldt sine rettigheder.

5. At være plejefamilie 

Konsekvens for bio-børn, parforhold og plejefamiliens netværk. Her vil du høre fortællinger og få gode råd fra plejeforældre og deres biologiske børn.

6. Det vigtige efterværn

Du præsenteres for eksempler på de efterværnsmuligheder, der findes og den afgørende betydning et godt efterværn har for de store plejebørn.

Alle emnerne berøres på dette et-dags kursus. Men for at gå i dybden med disse områder, tilbyder vi mulighed for en supplerende dag to, som bygges op over en række valgfri temaer, hvor vi går i dybden og lader plejefamilierne arbejde på tværs i grupper med Huset Zornig som facilitator på dagen. Det aftales individuelt med rekvirenten af kurset.